Så blev jag poddare

Jag har inte alltid varit podcastskapare 🎙️. En gång var jag materialspecialist, sen blev jag marknadschef och sen… poddare.

Det var rätt otippat att jag skulle hålla på med mikrofoner och samtal. För 20 år sedan såg jag mig som materialspecialist. För 10 år sedan var jag marknadsföringsspecialist. Idag är jag poddare på heltid sedan flera år tillbaka. Hur blev det så?

Någon gång kring 2014 började jag lyssna på poddar. En av de första jag hörde var Sälj och Marknadspodden, som fortfarande finns kvar https://open.spotify.com/show/4d08k1KguZj986Q4iq2GF6?si=b98aef7dddeb42d5. 

Podd var spännande

Jag tyckte att podd  var en spännande form av kommunikation. Man kom så nära personerna i podden, de fanns liksom i mitt huvud. Jag ville testa själv. Ämnet blev entreprenörskap och drivkrafter. Jag startade podden Entreprenörsdriv på våren 2015 med Magnus H Johansson. Det gick bra och jag fick smak för formatet. Det var kul och jag bara fortsatte och fortsatte. Idag när detta skrivs har 616 poddavsnitt kommit ut i Entreprenörsdriv och det bara fortsätter och fortsätter. 

I början hade jag bara en mikrofon och ett stort mixerbord. Det visade sig snabbt vara för svårjobbat och för beroende av att ha datorn på. Jag skaffade fler mikrofoner och en inspelningsenhet (Röde H6). 

Efterhand fick jag förfrågningar från Styrelsekakademien och Fastighetsbolaget Sankt Kors i Linköping. Dessa två blev mina första kunder i mitt då nystartade företag Slipsten Marknadsföring AB, som idag är Tränkner Podcasting AB.

Den största anledningen till att podden Entreprenörsdriv har fortsatt under så många är är att jag gjort det så enkelt som möjligt. Det måste gå snabbt och smidigt att producera avsnitt, utan att det blir avkall på innehåll eller ljudkvalitet. 

Två år och hundra avsnitt

Jag höll på att podda i ungefär två år och hundra avsnitt innan jag startade företaget. Och inte ens då tänkte jag att jobba med poddar var min grej. I början  var poddandet något jag gjorde på begäran. Tanken var att jag skulle hålla på med digital marknadsföring. Jag lade mest energi på det, det blev mängder med artiklar, filmer och t.o.m. en bok om marknadsföring. 

Men det visade sig att poddandet var det som mina kunder frågade efter mest, det som jag tyckte var roligast att göra och det som jag blev allt bättre på. Det kom en tidpunkt där jag var tvungen att välja inriktning, att smalna av. Det var jättesvårt att välja bort saker, tjänster som jag vill erbjuda. Kvar blev bara poddandet, inget annat. Och i år (2023) tog jag steget fullt ut och ändrade företagsnamnet till Tränkner Podcasting AB. 

Vad jag har lärt mig av denna resa:

  • Det blir bra till slut även om det ibland känns osannolikt. 
  • Allt du gör spelar roll, jag väljer att se alla mina aktiviteter som tillgångar och erfarenheter. 
  • Uthållighet och ständigt lärande vinner över allt.
  • Sluta göra saker är lika viktigt som att börja göra saker.